Anmeldelse af Radio Play – Fra Spotify Premium til Radio Play

IMG_3593Dette indlæg er skrevet af Tobias Hyldeborg, som har en portal med boganmeldelser – Er du også blogger kan du få et gratis link til din blog på hjemmesiden mod at skrive en boganmeldelse!

Jeg vil starte med at fortælle lidt om mine personlige præferencer, når det kommer til musik-streaming tjenester, da anmeldelsen måske vil blive påvirket af dette. Jeg oprettede en konto på Spotify på dagen det kom til Danmark, og oprettede kort tid efter en premium konto, så jeg kunne få Spotify på min iPhone. Jeg har været utrolig glad for Spotify, og ville helt sikkert stadig have brugt det i dag, hvis Radio Play ikke var kommet til. Den eneste grund til at jeg købte Spotify Premium dengang var pga. at jeg på den måde kunne få Spotify på min iPhone. Jeg er en nærig-røv, og har i princippet ikke noget problem med at høre en reklame i ny og næ.. Hvis det kan spare mig for at betale for servicen.

I den sidste lange tid jeg brugte Spotify brugte jeg nærmest udelukkende Spotify Radio via mine “Starred”-numre. Hvis jeg faldt over et musik-nummer jeg godt kunne lide gennem Spotify Radio gav jeg det en stjerne og en “Thumb’s up” på radioen. I princippet er det jo lidt samme måde, som Radio Play fungerer (mere om det senere). I den tid hvor jeg nærmest kun brugte Spotify Radio håbede jeg inderligt at Pandora snart ville komme til Danmark, nu hvor Spotify jo altså var kommet (Pandora minder på mange områder om Radio Play – En intelligent radio). Nu vil jeg ikke fortælle mere om mine personlige præferencer i forhold til streaming, da I måske slet ikke ved hvad Radio Play er, og måske også er skide ligeglad med hvordan jeg bruger disse services. 😉

Hvad er Radio Play?
Radio Play er en streaming-tjeneste der findes til Web, iPhone og Android, som er udviklet af SBS Media. SBS Media ejer både Kanal 4, Kanal 5 osv., men har altså også flere radiokanaler så som The Voice, NOVA FM og Radio 100.

Tjenesten har tre “hovedfunktioner” som jeg vil gennemgå her:
1. Netradio – SBS Media (som har Radio Play) ejer, som sagt, flere forskellige “klassiske” radiokanaler. Disse kan høres her, sammen med andre digitale radiokanaler som Party People, Run Nation og 2012 Hits som henholdsvis spiller festmusik, løbemusik og selvfølgelig hits fra dette år. Der kommer jævnligt forskellige kanaler ind og ud – Tidligere har der fx været en kanal der kun spillede James Bond musik, og så regner jeg da også med 2012 Hits lukker ned inden længe.

2. Artistradio – Nu begynder det at blive interessant! Artistradioen går ud på, at du kan indtaste en kunstner eller band, hvorefter der vil starte en radiostation baseret på denne kunster. Vælger du Justin Bieber vil den spille Justin Bieber, One Direction m.fl, vælger du L.O.C. vil den spille L.O.C., U$O, Niklas m.fl og så videre. Når du lytter til de forskellige sange kan du så enten give dem en “Thumb’s up” eller “Thumb’s down” alt efter om du kan lide dem eller ej. Disse ratings vil både blive brugt til at spille mere relevant musik til denne kunstner fremover, men altså også påvirke din personlige radio.

3. Personlig radio – Din egen personlige radio-kanal som kun spiller musik du kan lide! Når du lytter til sange fra artistradioen eller din personlige radio vil du kunne give ratings, og din personlige radio vil hele tiden blive bedre. I starten vil den selvfølgelig være meget påvirket af de seneste kunstnere du har spillet, men efter et lille stykke tid fungerer det virkelig godt. Selvom den nærmest kun spiller musik du kan lide (der kan selvfølgelig være en smutter i ny og næ) så vil du samtidig blive præsenteret for ny musik – Hvilket er noget jeg fx godt kan lide. Selvom du bliver præsenteret for ny musik er det ofte meget populære sange (men måske en lidt anderledes genre end du normal hører) og du vil meget sjældent opleve, at blive præsenteret for noget meget specielt og unikt – Nogen gange kan jeg godt synes det er lidt synd, mens jeg andre gange er glad for at den bare spiller det, den ved jeg kan lide.

Radio Play i forhold til Spotify Premium
Det første som nogen måske vil blive lidt irriteret over er, at det på ingen måde er muligt at bestemme en bestemt sang du vil høre. Du kan lytte til netradio, en bestemt artist eller din personlige radio.. That’s it. Personligt kan jeg da også blive lidt irriteret over det, en gang imellem, men i disse situationer er YouTube din ven.. Og det er jo også gratis!

Hvis artistradioen eller dine personlige radio fejler i forhold til at serverer sange som du kan lide, så kan du selvfølgelig bare skippe til den næste.. Men maks 6 gange i timen. Pga. denne unikke måde som denne “intelligente radio” fungerer på, er det altså ikke muligt at skippe uendeligt. Når man går ind og kigger på “Vilkår” for Radio Play kan man se et punkt der hedder “Betaling” – Her bliver man præsenteret for et abonnement-system som muligvis vil give nogle flere fordele for at kunne skippe flere sange i tracks (eller lignende). Indtil videre står der dog ikke andet om dette Plus-abonnement, eller hvad det nu kommer til at hedde.

Mht. denne “problematik” med at det ikke er muligt at skippe så mange sange i træk ser jeg det rent faktisk lidt som fordel.. Nogen gange. Da jeg brugte Spotify Premium kunne jeg nogen gange finde på at skippe utroligt mange tracks i træk (når jeg ikke brugte Spotify Radio brugte jeg shuffle-funktionen på min “Starred”-playliste), det tog både lang tid, og var irriterende når man skulle finde “det perfekte” nummer at høre. Ved Radio Play er jeg tvangsindlagt til at høre noget musik jeg måske ikke ville høre ellers, og nogen gange ender man endda med at kunne lide sangen man umiddelbart synes var noget møj.

Når man hører musik på Radio Play er det ikke muligt at spole i sangen, gå en sang tilbage, sætte en sang på repeat eller lign. funktioner. Du kan starte/pause sangen, skippe til næste sang og give thumb’s up/thumb’s down. Dette kan også nogen gange blive et irritationsmoment, når man hører en virkelig fed sang, som man gerne vil høre en ekstra gang.. Men igen.. YouTube er din ven!

Nu bruger jeg Radio Play
Måske er der en del negative elementer i denne anmeldelse, så jeg vil her i enden slutte af med denne konklusion; Jeg har droppet Spotify Premium og bruger nu Radio Play!

De positive elementer i Radio Play er større end de negative, og jeg overvejer på ingen måde at gå tilbage til Spotify Premium. Hvis Radio Play på et tidspunkt kommer til at koste på mobilen, skal jeg ikke afvise at jeg prøver en ny streaming-tjeneste af.. Men lige nu vil jeg give Radio Play 5 stjerner og ende denne anmeldelse af med et håb om at du bare vil prøve Radio Play en uges tid, og se hvad du siger til det. Nu begynder det at lyde som om jeg får penge for at anbefale det.. Det gør jeg ikke! 😉

Jeg elsker

Det er gratis!

Den spiller kun musik jeg kan lide!